torsdag 15 maj 2014

Laura the donkey

Så var det tid för tentaplugg, med ett kort avbrott i Mar del Plata som bjöd på surfning och en fantastisk asado! 
Tentaplugg på spanska var lite lätt ångest, allt tar såndan tid för mig. Aldrig lagt ner så mycket tid för att åstadkomma så lite. Dock så gillar jag ju det, utmaningen att leva i Bs As. Och jag gillar staden, människorna jag träffat, känner mig hemma här nu!



Victor och Damien i Mar del Plata


#TypisktArgentina: Asado, här med Kock Gabriel

Men efter allt slit så förtjänade jag en semester.. Så jag satte mig på ett plan mot Colombia för att möta upp Sara och Malin! Vilken lyx att få träffa dem igen. De landade några timmar innan och när jag väl kom fram till Bogotá och bara ville kramas och prata var de lite trötta av resan, men vi har tagit igen det många gånger om. Resan kan sammanfattas av mycket känslor och skratt.

Jag, Malin och Sara utanför Malins barnhem. 

Jag ska försöka återge vad vi varit med om men tror inte det helt kommer gå. Förutom semester så var syftet med resan att hälsa på Malin och Saras barnhem där de för ca 26 år sedan blev adopterade. Malins är i Bogotá och Saras i Medellin. För mig var det enormt att få följa med på detta. Vi blev väl mottagna på båda barnhemmen och de var glada över besök. Det var mycket frågor som frågades, kramar som gavs och tårar som rann. Av glädje, av sorg och massa andra känslor som inte går att beskriva. Jag har många tankar som snurrar i huvudet och jag tror att denna upplevelsen har förändrat mitt liv. Jag är inte kapabel att skriva allt jag kände och kan inte skriva så mycket mer utan att vilja skriva en roman om det. Men jag återger med lite bilder.


Bebisgos på barnhemmet.


Det är lättare att berätta vad vi konkret gjort så här kommer lite guldkorn av vår resa; I Bogotá åkte vi Cable Cars, sjukt stor stad, åkte kollektivtrafik,  vilket var en upplevelse men missade det omtalade Guld-Museet pga. av våldsamma strejker i centrum. Vi åkte istället och åt på La Bifferia, vilket var väldigt gott! Vi mötte även upp Saras vän och gick ut på Stureplan i Bogotá, skön musik och mycket dans! 

I Medellin bodde vi på Pitt Stop hostel och träffade ett helt gäng med nya vänner från hela världen. Vi har lärt oss lite Colombianska lekar, sengångare på engelska oxh annat viktigt. I Medellin åkte vi Metrocable, för att kika ut över staden. Vi mötes av stora kontraster, rikedom, fattigdom, lycka, musik och trevliga människor. 

MetroCable i Medellin

Många jag har träffat har beskrivit Colombianer som roliga och väldigt hjälpsamma, vilket vi fått erfara flera gånger om. Ett exempel som är väldigt litet men jag jag aldrig tidigare varit med om var då jag stod och väntade på Sara med två bananskal i handen utan att hitta en närliggande soptunna så kommer en man och tar dessa ur handen och säger; jag slänger dem åt dig. Så liten gest som säger så mycket om människorna här. Vi hade i picknick i den fina Botaniska trädgården och njöt av staden.

Efter två storstäder gav vi oss norrut mot Caribiska kusten, fick med oss en Holländare på köpet och gav oss ut i Tyrona nationalpark.


Där vi sov två nätter i hamock, gick på vandringar i 38 graders värme, låg på stranden (skuggan med solskydd 50) och brände oss. Sjukt stark sol här! Vi såg apor, ödlor, leguaner, argentinare och vackra vyer.

Tayrona national park, jag, Sara och Malin.

Strandhäng, och vattenlek, med Sara, Malin och Paul. 






Efter detta begav vi oss till Taganga, en supermysig by i en vik.


Här har vi badat, ätit skaldjur och druckit fruktjuicer i mängder, blivit bajsade och snorade på av diverse djur. Varit och dykt, lyssnat på massa bra musik. Köpt en helkroppsdräkt och hatt åt mig så jag kan vistas ute under dagarna jag med. 

 Min helkroppsdräckt, får dyk instruktioner av vår dykledare.

Vi träffade Gleb, vår vän från Medellin och vi hade en båtutflykt i en liten plastkajak i solnedgången han och jag. Mycket trevligt faktiskt även fast jag kapsejsade hela båten. Jag, Sara och Malin har även kört 1000 frågor vilket har resulterat i att vi fått höra galna historier.

Lunchpaus med Malin, Gleb och Sara





Nu sitter vi på balkongen med en flaska vin, skön bris och njuter. En del av mitt hjärta stannar här i Colombia. Nu ska jag ta tillvara på detta ögonblick med dessa två skönheter. 



Puss och kram på er alla!

1 kommentar:

  1. Hej, härligt du/ni måste ha haft det på ställen som jag en gång besökt i Colombia!
    Idag har Dan och Lena varit på besök hos oss i Kista.
    Ha det bra, vi ses väl när du kommer tillbaka till gamla Suecia.

    SvaraRadera